5 Tips Om Je Oestrogeen In Balans Te Houden

5 TIPS OM JE OESTROGEEN IN BALANS TE HOUDEN

Oestrogenen zijn hele belangrijke hormonen, die je lichaam en stemming flink kunnen beïnvloeden.

Daarom is het belangrijk dat je je oestrogenen in balans houdt.

Hoe weet je of je in balans bent? En hoe kun je een verkeerde balans herstellen?

Daar kun je in dit artikel meer over leren.

More...

In deze 5 tips leer je:

  • check
    Waarom je eigenlijk oestrogeen nodig hebt in je lichaam - en waar het voor zorgt
  • check
    Met welke twee hormonen oestrogeen nauw verbonden is
  • check
    Wat een te veel en een te kort van oestrogeen doet met je lichaam - en met je stemming
  • check
    Hoe deze druk je oestrogeenpeil beinvloed - en hoe je deze het best kunt hendelen om in balans te blijven
  • check
    Welke voeding je het best kunt nemen bij een oestrogeendominantie en wat je beter kunt eten bij een tekort aan oestrogeen
  • check
    Wat je absoluut moet laten om je balans terug te vinden
  • check
    Hoe belangrijk deze activiteit is voor je hormonen (en voor je algemene gezondheid)

Maar eerst:

Waarom is het zo belangrijk om je oestrogeen in balans te houden?

Oestrogeen, ook wel vrouwelijk hormoon genoemd, behoort tot de groep steroidhormonen. Oestrogeen zorgt voor:

  • ​Ontwikkeling vrouwelijke geslachtskenmerken
  • ​regulatie van menstruele cyclus
  • Een gezonde huid
  • Sterke botten
  • Een normale bloeddruk
  • Houdt je cholesterolspiegel op pijl
  • Elastische slagaderwanden
  • Goede hersenfuncties
  • Balans van vochthuishouding in de vagina

Oestrogeen heb je nodig voor het behoudt van je lichaamsweefsel. Het zorgt voor evenwicht en hormoonbalans en wordt gezien als de vrouwelijke tegenhanger van testosteron.

Wat is testosteron?

Testosteron is een mannelijk hormoon, wat elke vrouw heeft. Alhoewel minder dan mannen. Vrouwen maken testosteron aan in hun eierstokken en bijnieren.

Maar ook progesteron heeft zijn aandeel in dit verhaal. Dit hormoon speelt een belangrijke rol in de voortplanting, maar het heeft ook een positieve invloed op je stemming.

Hoe deze drie samenwerken

Deze drie hormonen spelen een belangrijke rol in hoe we ons voelen. Daarbij speelt het ook mee in ons seksleven. Verder beïnvloeden ze onze stofwisselingsprocessen, met name die van de hersenen, botten, bloedvaten en slijmvliezen.

Bij de juiste hoeveelheden van deze hormonen, zul je je dus het fijnst voelen en geen last hebben van klachten en/of ziekten. Echter, het komt bij vrouwen (en ook bij mannen) nog wel eens voor dat de oestrogeenhormonen uit balans raken.

Gevolgen van onjuiste oestrogeenbalans

In sommige gevallen hebben vrouwen te veel oestrogeen, dit wordt oestrogeendominantie genoemd. Dit kan vervelende gevolgen hebben, zoals:

  • Vermoeidheid
  • Stemmingswisselingen
  • Hoofdpijn en migraine
  • Verhoogde vetopslag op billen en benen
    (zeker bij meer oestrogeen dan progesteron)
  • Vochtopslag
  • Kan werking van schildklier tegengaan
  • Cystes op de eierstokken
  • Bloedstolsels
  • Auto-immuunziekten
  • Onvruchtbaarheid
  • Borstkanker of baarmoederhalskanker

Kortom, dit is zeker iets wat je wilt voorkomen.

Het te kort aan oestrogeen kan ook voor klachten zorgen. Hier hebben vrouwen na de overgang vooral last van. Maar ook vrouwen die bijna geen vet hebben kunnen deze klachten ervaren. Klachten die hierbij voorkomen:

  • Uitblijven van menstuatie
  • Haaruitval
  • Botontkalking
  • Vaginale droogheid of jeuk
  • Verlies libido

Daarnaast komen er meerdere klachten bij kijken als je in de overgang zit, zoals: opvliegers, hartkloppingen en stemmingswisselingen.

Dit is natuurlijk ook niet prettig. En zeker wanneer je in de overgang komt, zul je niet altijd je hele hormoonhuishouding in balans kunnen houden. Maar dat betekent niet dat je het zelf totaal niet in de hand hebt.

Je kunt namelijk zelf al veel doen om die balans zo goed mogelijk te houden, waardoor zelfs je overgangsklachten worden beperkt.

Heel handig dus.

Hoe je dit doet? Lees snel verder.


#1 Stress zorgt voor onbalans

Bij aanhoudende stress wordt progesteron gebruikt om cortisol te maken. Normaal zorgt progesteron voor een evenwicht in het oestrogeen. Maar door de stress kan dit dus uit balans raken.

Daarnaast speelt testosteron een belangrijke rol in het in balans houden van oestrogeen. Testosteron gaat bij stress verloren, dus er is minder testosteron. Daardoor kun je op de lange termijn last krijgen van een oestrogeendominantie.

Hoe je met stress omgaat:

Eerst is het natuurlijk belangrijk dat je op zoek gaat naar de bron van je stress. Wanneer je weet wat de oorzaak is, is het makkelijker zoeken naar een oplossing.

Met een paar simpele oplossingen kan de stress worden opgelost, en zul je je ook weer wat lekkerder voelen:

  • Probeer je verwachtingen bij te stellen. Met perfectionisme blijf je gestresst.
  • Wees assertief in plaats van aggressief. Wees open en eerlijk over wat je denkt, in plaats van emotioneel te zijn.
  • Focus op problemen oplossen en voorkomen in de toekomst. Bij de pak en neer zitten over hoe erg het is maakt het niet beter.
  • Indien mogelijk, verwijder de oorzaak van de stress (de kinderen zou ik toch maar houden).
  • Als de oorzaak van stress je relatie is, zoek hulp om dit te verminderen of leer hoe je je relatie kan verbeteren.
  • Als stress wordt veroorzaak door werk, kijk hoe je de bron kunt vermijden of aanpakken.
  • Neem verantwoording voor de situatie in plaats van je af te reageren op de situatie.

De oplossing bij de volgende tip helpt ook perfect om stress te verminderen.


#2 Kom in beweging

Bewegen draagt bij aan een gezonde hormoonhuishouding. Dit houdt ook je oestrogeen in balans. Wanneer dit niet in balans is, kun je last hebben van klachten zoals overgangsklachten en botontkalking. 

Hierbij is het belangrijk dat je zeker na je 35e werkt aan deze balans, zodat je minder last hebt van de overgang.

Er is een verband gevonden tussen (oestrogeen)hormoonbalans en borstkanker. Onderzoek wijst uit dat wanneer je regelmatig beweegt, de kans op borstkanker minder is. Je oestrogeen en andere hormonen zijn dan meer op peil.

De onderzoekster van die studie kwam tot de conclusie dat het risico op borstkanker bij jonge vrouwen 33% kan verminderen en bij vrouwen na de overgang met 26% met beweging.

Hoe je dit kunt bereiken

Consistente beweging gedurende je hele leven is hiervoor een belangrijk aspect. Dr. John noemt bijvoorbeeld dat drie keer per week 3 tot 4 km wandelen voeldoet voor minder risico op borstkanker.

Maar ook fietsen, hardlopen, fitness of yoga zijn goede manieren om te bewegen. Zolang je het maar regelmatig doet.

Verschillende onderzoeken, zoals deze, ​wijzen uit dat je stress flink kan verminderen met bewegen. Het zorgt er dus voor dat je je mentaal beter gaat voelen. En het houdt je oestrogeen in balans.

Dit is ook goed voor je gewicht en een gezond vetpercentage. Oestrogeen speelt namelijk een rol in het aanmaken van vet en draagt bij tot vochtretentie. Als dit niet in evenwicht wordt gehouden, kan dit leiden tot gewichtstoename.

Vet produceert zelf ook oestrogeen, waardoor je weer sneller dikker wordt. Sport is dus goed om je gewicht en je hormonen in balans te houden.


#3 Eet dit om je hormonen beter in balans te brengen

Wat je het best kunt eten om je oestrogeen in balans te krijgen, ligt ook aan je situatie. Sommige vrouwen hebben last van oestrogeendominantie, terwijl andere vrouwen juist een te kort hebben aan oestrogeen. 

Oestrogeendominantie

Diindolylmethaan, oftewel DIM, is een stof die de hormoonbalans en het gedrag van cellen in het lichaam reguleert. Het helpt om oestrogeen te verteren of af te breken, zodat het overschot weer in balans raakt.

Groente hierbij is heel belangrijk. Voorbeelden van groentes die deze stof bevatten:

  • Bloemkool
  • Boerenkool
  • Broccoli
  • Radijs
  • Rode kool
  • Rucola
  • Spruiten
  • Tuinkers
  • Witte kool

Ik begrijp dat het veel is om dit allemaal te eten in één dag. Maar een goed idee is om er een smoothie van te maken, zodat je toch veel van deze stoffen binnenkrijgt. 

Vind je dit erg lastig en is er geen andere optie, kun je DIM supplementen overwegen. Dit versnelt het proces.

Te weinig oestrogeen

Gezond eten is sowieso beter voor je gezondheid in het algemeen. Sommige stoffen uit deze voeding bevatten plantaardig oestrogeen. Dit is minder sterk dan menselijk oestrogeen, maar het zorgt er in ieder geval voor dat de oestrogeenreceptoren bezet zijn.

Dit helpt bijvoorbeeld de menopauzeklachten te verminderen en remmen de productie van enzymen die betrokken zijn bij groei van kankercellen.

Wat je kunt eten om plantaardig oestrogeen binnen te krijgen:

  • Sojaproducten
  • Noten en zaden
    Bijvoorbeeld: amandelen, zonnebloempitten en lijnzaad
  • Peulvruchten
    Bijvoorbeeld: kikkererwten, kindeybeans en linzen
  • Graansoorten
  • Planten
    Bijvoorbeeld: rode klaver en luzerne

Ook fruit en groenten hebben een positieve invloed op je hormoonhuishouding. 


#4 Stop met roken

Roken heeft een heel ongunstige werking op je oestrogeenpeil. Dit kan er ook voor zorgen dat je eerder in de overgang komt. 

Roken van tabak en marihuana, maar ook alcohol, stimuleren beiden de activiteit van het aromatase enzym, waardoor er meer testosteron wordt omgezet in oestrogeen. 

Wat dus helpt om dit in balans te houden, is stoppen met roken en matigen met alcohol. 


#5 Slaap voldoende

Genoeg slapen zorgt ervoor dat je gezondheid en hormoonbalans op peil blijven. Melatonine brengt je oestrogenen in balans.

Veel vrouwen nemen te weinig tijd voor zichzelf en gaan daarom vaak (te) laat naar bed. Hierdoor krijgen ze te weinig slaap.

Hier moet je verandering in brengen.

Veel vrouwen hebben gemiddeld 8 uur per nacht slaap nodig. Zorg er daarom voor dat je genoeg rust neemt ook voor je gaat slapen en maak daar een ritueel van. Kijk een uur voor het slapen niet meer op je telefoon en zet de laptop uit.

Ga in bad en ontspan, of neem een warme kruik. Zorg voor een fijne, donkere slaapkamer. Het slapen op vaste tijden zal ook helpen om een goed ritme te ontwikkelen.

"Het Meesterminnares Principe"

Wanneer je oestrogeenspiegels in balans zijn zal dit van invloed zijn op je libido. Je libido zal namelijk verbeteren zodra deze spiegels in balans zijn.

Wanneer je libido  hoog is zul je meer zin in seks krijgen. Is dit het geval? Dan heb ik iets leuks voor je, genaamd:

Het Meesterminnares Principe.

Hierin leer je de 5 grootste afknappers van vrouwen in bed. Maar nog veel belangrijker, je leert in 5 stappen hoe je deze fouten vooral niet maakt

Wil jij weten hoe jij zijn droomvrouw in bed wordt?

Laat mij het dan gratis en privé met je delen.

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang het Meesterminnares Principe.

Groeten,

Luuk

Luuk Zwart
 

>

Send this to a friend