Geen Zin In Seks Of Libidoverlies Door De Overgang? 7 Slimme Tips

Je bent net in de overgang en merkt dat je libido nagenoeg verdwenen is.

Naast alle uiterlijke veranderingen ook dát nog.

Maar dit betekent niet het einde van je seksleven.

Lees de slimme tips in dit artikel om je libido en seksleven weer terug te krijgen.

More...

In deze 7 tips leer je:

  • check
    Waarom de overgang niet het einde van je seksleven hoeft te betekenen - waar veel vrouwen wel bang voor zijn
  • check
    1 Heel makkelijk trucje om opgewonden te worden
  • check
    De grootste vijand van je libido kennen
  • check
    3 dingen waardoor je mooier gaat voelen - en dan heb ik het niet over cosmetische chirurgie 
  • check
    Dé oplossing voor meer seks - die heel veel mensen eigenlijk niet goed weten maar die wel heel makkelijk en leuk is
  • check
    En meer..

Maar eerst:

Wat is de overgang eigenlijk en waarom heb ik geen zin om te vrijen?

De overgang - ook wel de menopauze genoemd - is een lichamelijke verandering, waarbij je lichaam haar voortplantingsfunctie stopzet.

Er gebeurt van alles met je baarmoeder, eierstokken, menstruatie en hormonen. ​

Heel simpel gezegd:

  • Omdat je voortplantingshormonen afnemen, neemt ook je behoefte aan seks af.

De meeste vrouwen komen vanaf hun 40e-45e in de overgang terecht. Het lichaam vindt dat rond die leeftijd de voortplanting wel succesvol moet zijn geweest en voorbij is.

Vroeger werden vrouwen na de overgang niet meer als seksueel gezien. Seks was vooral functioneel en ging niet om plezier of genot. 

Gelukkig denken we daar tegenwoordig heel anders over.

Seks is niet aan leeftijd gebonden. Het maakt niet uit hoe oud je bent, seks is belangrijk en moet prettig zijn.

Maar seks is wel aan fases in je leven gebonden en ​afhankelijk van hoe je je voelt en met wie je bent.

De overgang is zo'n fase

Tijdens de overgang verandert de samenstelling van hormonen in je lichaam, waardoor je behoefte aan seks kan afnemen, of juist kan toenemen. 

Veel vrouwen zeggen dat ze sinds de overgang het beste seksleven ooit hebben. 

Toch blijkt uit dit onderzoek dat 2/3 van de vrouwen door de overgang minder of geen zin in seks meer heeft.​

Relaties kunnen hierdoor - vervelend genoeg - onder druk komen te staan.

Hoe graag je ook zou willen, je schijnt de behoefte niet op te kunnen brengen.

Gelukkig kun je daar wat aan doen.

Hieronder de eerste van mijn 7 tips:


#1 Leef gezond

​Zoals ik net al zei, verandert de hormoonhuishouding in je lijf. 

Je lijf vindt dat je op een punt in je leven bent beland waarop je niet meer vruchtbaar hoeft te zijn.

Je baarmoeder, eierstokken en menstruatie verliezen daarom hun functie. 

En dus vermindert de productie van de volgende hormonen flink:​

  • Testosteron
  • Oestrogeen
  • Progestageen

​Deze hormonen zitten in je baarmoeder, eierstokken en zorgen ervoor dat ze werken en je ongesteld wordt.

Maar:

Progestageen en testosteron zorgen er ook voor dat je opgewonden wordt en zin hebt om te vrijen.

​Testosteron

Testosteron is eigenlijk een mannelijk hormoon, maar ook elke vrouw heeft testosteron in haar lijf. Wel veel minder dan mannen 😉
Vrouwen maken testosteron aan in hun eierstokken en bijnieren.

Tijdens de overgang stopt de productie van testosteron in de eierstokken bijna helemaal. De productie in de bijnieren blijft wel.

Voor sommige vrouwen is die overgebleven hoeveelheid testosteron voldoende om opgewonden te raken, maar voor de meeste vrouwen niet.

Die hebben meer testosteron nodig.​

Hoe krijg ik meer testosteron?

​Heel simpel.

Omdat de overgang een natuurlijke afname van hormonen betekent, raad ik je aan om ook op een natuurlijke wijze je hormonen weer aan te vullen.

Dat kan heel makkelijk: door gezond te leven.

  • Stop met roken - nicotine en cotinine in sigaretten beperken de productie van testosteron
  • Beweeg elke dag (sporten, wandelen, fietsen)
  • Eet gezond

Je weet dat roken slecht voor je gezondheid is, en nu dus ook dat het invloed heeft op je testosteron en dus op je seksleven.

Stoppen dus.

Bewegen is belangrijk voor je lijf. Het houdt je fit, slank, en je gewrichten gezond.

Bovendien maakt bewegen het blijheidshormoon endorfine vrij, waardoor je ook beter in je vel gaat zitten en meer zin in dingen krijgt.

Gezond(er) eten is ook niet moeilijk. Je moet alleen even weten wat je beter wel en beter niet kan eten.

Daarom heb ik het hier even onder elkaar gezet.

Als je je libido wilt verhogen, kun je deze dingen beter laten staan:

  • Suiker
  • Koffie
  • Alcohol
  • Soja

​Wil je een hoger libido, eet dan deze dingen:

  • Oesters, rood vlees, lever en kidney bonen (zink)
  • Groenten, amandelen en boekweit (magnesium)
  • Spiervlees, noten, zuivel en vis: proteïne
  • Kokos, avocado, olijfolie, visolie: lees in dit onderzoek meer over gezonde vetten.

Liever (ook) een medicinaal steuntje in de rug?

Dat kan ook.

Er zijn ook niet-natuurlijke manieren om je testosteron te verhogen.

  • Hormooncremes
  • Testosteronpleister; pas wel op: de kans bestaat dat je (overal) meer haargroei krijgt en je stem zwaarder en lager wordt. 

Maar misschien heb jij in plaats van meer testosteron, meer oestrogeen nodig.

Het hormoon oestrogeen waar ik het net over had, regelt niet alleen je menstruatie, maar zorgt ook dat je vagina doorbloed is en blijft.

​Als dat niet het geval is, dan blijft je vagina dun en droog en is seks lastig en pijnlijk.

En daardoor je zin in seks behoorlijk kan afnemen..

Dus:​


#2 Zorg voor een langer voorspel

​Vaginale droogheid is een echte libidokiller. 

Veel jonge vrouwen - die niet in de overgang zijn - hebben er ook last van. Daarom heb ik er een artikel over geschreven, waar jij misschien ook wat aan hebt (kijk vooral bij punt 5). ​

Bij jonge vrouwen is vaker de oorzaak dat ze niet nat kunnen worden, bij vrouwen in de overgang dat de vagina niet genoeg doorbloed is.

Maar ook, omdat de schaamlippen en clitoris kleiner worden.

Seks wordt daardoor gevoeliger en pijnlijker. 

Het is logisch dat je er dan minder zin in hebt.

Wat nu?

Het is niet zo dat je lichaam in de overgang helemaal geen oestrogeen meer aanmaakt.

Alleen veel minder.

  • Je vagina heeft dus wat langer nodig om op te warmen.

Geef haar daar de tijd en ruimte voor.

Het begint met te accepteren dat je meest intieme plek ook wat ouder is geworden en meer hulp nodig heeft om te functioneren.

Dus, neem de tijd voor seks, zodat je vagina en clitoris goed doorbloed kunnen raken en seks weer prettig wordt. 

Een langer voorspel: stappenplan

  • arrow-right
    Plan een dag/avond samen
  • arrow-right
    Maak jezelf mooi, trek mooie lingerie aan
  • arrow-right
    Doe iets waar jullie tot elkaar kunnen komen (niet naar de film dus)
  • arrow-right
    Dans en knuffel elkaar
  • arrow-right
    Laat hem jou kroelen/kussen/strelen/masseren
  • arrow-right
    ZEG hem dat je meer tijd nodig hebt om opgewonden te raken
  • arrow-right
    Begin pas aan seks als je ECHT helemaal opgewonden bent

Als meer tijd er voor uittrekken niet helpt, ​dan kan je altijd ook medicijnen/hulpmiddelen proberen.

Er zijn ook andere manieren

Die misschien niet direct je libido verhogen, maar wel de seks makkelijker en plezieriger maken, waardoor je misschien ook meer zin krijgt.

  • Glijmiddelen
  • Oestrogeen-cremes/-pillen: door de creme op je vagina te smeren neemt de bloedtoevoer toe.
  • Viamax/Viagel: creme die de bloedtoevoer naar de clitoris verhoogt
  • Ospemifene: medicijn tegen vaginale droogheid door de overgang

Mocht de pijn blijven, probeer dan andere seks (oraal, vingeren) waarbij hij minder diep hoeft. Minder pijnlijk én ook plezierig.


#3 Use it or loose it

Wist je dat seks leidt tot meer seks?

Omdat jouw libido laag is, heb je waarschijnlijk al eventjes geen seks gehad, waardoor je libido juist alleen maar meer afneemt.

Ga er dus wat vaker voor: maak zin.

​Daarbij is het belangrijk dat je varieert in de seks.

Rode kleding is opwindend voor mannen

Omdat je niet meer vanzelfsprekend opgewonden wordt van je partner, zal je wat meer moeten doen om elkaar uit te dagen.

  • Doe eens wat spannends aan (pakjes, jurkjes, hakken, lingerie)
  • Experimenteer met seks
  • Maak er een spel van

Meer seks = meer testosteron & en meer oestrogeen in de vagina = meer libido = meer seks.


#4 Check eens wat die medicatie met je doet

Omdat je hormonen tijdens de overgang een grote verandering ondergaan, kan je dat merken aan je humeur.

Stemmingswisselingen zijn een normaal gevolg van de overgang. 

Een schuldgevoel, verdrietig of juist euforisch; emoties kunnen elkaar in hoog tempo afwisselen.

  • Heel vervelend, want waar je zin in hebt kan binnen drie seconden veranderen.

Zo heb je het ene moment zin in seks, en twee tellen later niet meer.

Dat maakt de seks er niet makkelijker op..​

Dat je je ongelukkig voelt, hoeft overigens niet direct een gevolg van de overgang te zijn. Waarschijnlijker is dat het een combinatie is tussen het besef van verandering in je leven en een veranderende hormoonhuishouding.

Medicijnen kunnen die stemmingswisselingen versterken

Bijvoorbeeld antidepressiva staan er om bekend dat ze je gevoelens versterken.

Het kan net zijn dat die medicatie en de hormoonverandering niet goed samengaan, waardoor je je slecht (blijft) voelen en nergens zin in hebt.

  • Bezoek je huisarts eens met de vraag over de gevolgen van jouw medicijnen tijdens de overgang. Hij kan je advies geven over mogelijke alternatieven.

Probeer sowieso rustig te blijven, het komt allemaal wel goed.

Zoals de volgende tip ook zegt:


#5 Relax

Maak je vooral niet te druk over alles wat er in en om je lijf gebeurt. 

De overgang is een een fase in je leven die ingrijpend is, maar niet het einde van je seksleven of vrouwelijkheid betekent.​

Als je je constant druk maakt, is dat alleen maar ongezond en bovendien heel slecht voor je libido.

​Hier zijn een paar manieren om te ontspannen:

  • Ga op yoga of doe een cursus mindfullness
  • Luister naar ontspannende muziek
  • Zoek een hobby (tuinieren, wandelen, golven, schilderen)
  • ​Zoek mensen op: gezelschap van anderen kan je helpen ontspannen en relativeren

Maar het belangrijkste trucje is:

Sporten!

Uit verschillende wetenschappelijke studies, zoals deze, is gebleken dat sporten werkt tegen druk en stress.

Trek die sportbroek aan en ga dus lekker aan de slag met je lijf.​

Je gaat je er beter door voelen, echt.

Er zijn dus echt genoeg manieren om te ontspannen

Maar het begint wel eerst bij jezelf: als je accepteert dat je lijf en houding veranderen, blijf je ook rustiger en gelukkiger.

Je zal zien dat hoe relaxter je bent, hoe meer zin in seks je zal hebben.

Seks is uiteindelijk iets waarvoor je je moet openstellen en waarbij je bereid moet zijn om jezelf te geven.

Met allemaal dingen aan je hoofd lukt dat niet.​

Maar..

Ik snap ook heel goed dat dat niet altijd lukt, zeker niet als je last hebt van een slechte nachtrust door overgangssymptomen.


#6 Slaap goed en bestrijd de opvliegers

Nachtelijk zweten en opvliegers: twee hele vervelende bijwerkingen van de overgang die vermoeidheid veroorzaken.

Als je elke nacht vijf keer wakker wordt, omdat je ligt te baden in je eigen zweet, je het warm hebt of gewoon zomaar; dan heb je constant een gebroken nacht.

​En een slechte nachtrust is ongezond.

De vermoeidheid die er door ontstaat eist overdag al je energie op, waardoor je geen puf meer hebt voor seks.

Vermoeidheid is een daarom vijand nummer 1 van libido.

Wat kan ik er zelf tegen doen?

Gelukkig kun je zelf iets doen tegen opvliegers en nachtelijk zweten.

  • Sporten/bewegen
  • Gezond eten (thee, alcohol en koffie verhogen kans op opvliegers)
  • Praat over je ervaringen met andere vrouwen; herkenning kan je helpen om de veranderingen beter te begrijpen
  • Blijf rustig. Door je druk te maken, vererger je de opvliegers.
  • Informeer naar medicijnen bij je huisarts (let wel op: dit zijn hormonale medicijnen, die je al onrustige hormonenhuishouding beïnvloeden)

In deze folder staat uitgebreide informatie over de oorzaken en gevolgen van de bijwerkingen van de overgang.

Slaap is belangrijk en helpt je om alle veranderingen op te vangen.

Als het 's nachts niet lukt, probeer dan overdag eens een dutje te doen. Misschien heb je dan 's avonds wel energie voor iets spannends.

Uitgerust of niet, voor seks moet je ook wel goed in je vel zitten.​


#7 Accepteer de nieuwe jij

​Het is begrijpelijk dat je even moet wennen aan je nieuwe lichaam. 

Misschien zie je er niet meer uit zoals eerst, maar dat betekent niet dat je nu minder vrouwelijk of aantrekkelijk bent.

De meeste bijwerkingen zijn heel vervelend, maar gelukkig kan je tegen de meeste ook wat doen:

  • Je huid verandert, die wordt droger en rimpeliger. Oplossing: smeer je wat vaker in met lotion of huidolie.
  • Je borsten worden kleiner. Daar is buiten een cosmetische ingreep of het accepteren weinig tegen te doen.
  • Je komt sneller aan. Oplossing: minder snoepen en meer bewegen.
  • Je loopt sneller vaginale infecties op. Oplossing: beter reinigen en eventueel langs de dokter voor een antibiotica o.i.d.
  • Je verliest urine. Oplossing: doe kegeloefeningen.

Kegeloefeningen zijn er om je PC-spier te trainen. Die spier zorgt voor je orgasmes en sluiting van je urinebuis. 

Wil je urinelekkage tegengaan; doe dan kegeloefeningen.

Een slecht zelfbeeld zien anderen ook

Als jij jezelf niet accepteert zoals je bent, zal een ander dat ook niet doen. 

Bovendien kun jij je niet openstellen voor een ander als je niet blij bent met wat je te geven hebt.

Omarm daarom de nieuwe jij en accepteer je veranderingen. Wees blij met wat je nog wel hebt en kunt.

Het heeft geen zin om je te verzetten tegen dingen waar je niets tegen kunt doen.

​Als je bent met iemand die echt van je houdt, zal hij jou ook accepteren zoals je bent en vindt hij je nog steeds mooi.

Dus, zorg dat je je weer goed voelt:

  • Koop een nieuwe jurk of lingerie
  • Doe mooie make-up op
  • Voel je mooi en sexy
  • Wees tevreden met jezelf

Ik garandeer je dat als jij goed in je vel zit, je libido ook omhoog zal gaan.

Want je partner ziet ook dat jij tijd in jezelf steekt en dat zal zijn vruchten afwerpen 😉

"Het Meesterminnares Principe"

Ik zou zeggen: accepteer de veranderingen aan je lijf en de nieuwe fase waar in je terecht bent gekomen. 

Ondanks de nare bijwerkinkjes betekent de overgang niet het einde van je vrouwelijkheid of seksleven. 

Je moet alleen wat meer de tijd nemen en moeite ervoor doen.

En dan nog even iets anders. Wil je weer opnieuw kunnen genieten van seks en je man de vrijpartij van zijn leven geven?

De beste manier om dit te doen is door mijn Meesterminnares Principe te gebruiken.

Hierin leer je de 5 grootste afknappers van vrouwen in bed. Maar nog veel belangrijker, je leert in 5 stappen hoe je deze fouten vooral niet maakt

Wil jij weten hoe jij opnieuw zijn droomvrouw in bed wordt door deze fouten niet te maken?

Laat mij het dan gratis en privé met je delen.

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang het Meesterminnares Principe.

Groeten,

Luuk

Luuk Zwart
 

>
Leer Hier In 5 Stappen Hoe Jij Zijn Droomvrouw In Bed Wordt
x

Send this to a friend